Friday, December 11, 2009

LEMBU

Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai kepelbagaian raya "mega diversity" dari segi bilangan dan kepelbagaian flora dan fauna dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang dikenalpasti, 286 spesies mamalia, lebih 1,500 vertebrata darat, lebih 150,000 spesies invertebrata, lebih 1000 spesies rama-rama dan 12,000 spesies kupu-kupu, dan lebih 4,000 spesies ikan laut.

Salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia adalah lembu atau dalam bahasa Inggerisnya cattle/cow. Di Malaysia, lembu merupakan haiwan yang penting semenjak dahulu lagi. Pada zaman dahulu lembu menjadi harta yang sangat berharga seperti bidalan "lembu kerbau penuh sepadang". Lembu juga menjadi alat yang penting bagi sektor pertanian dan pengangkutan di mana lembu digunakan bagi membajak sawah dan sebagai haiwan penarik kereta lembu. Pilih di sini untuk penerangan teknik pembuatan kereta lembu.

Lembu juga merupakan sumber makanan sebagai daging, sup lembu., dan susu



Taburan

Lembu dipelihara di seluruh Malaysia sebagai haiwan ternakan.

Ciri-ciri

Lembu merujuk secara umum kepada haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas mamalia. Lembu adalah haiwan berdarah panas. Lembu menyusukan anaknya.

Lembu dipelihara untuk daging dan susunya. Jenis lembu yang berlainan diternak bergantung kepada tujuan penternakkannya.

Makanan

Lembu merupakan haiwan pemakan daun atau maun. Makanan utama lembu adalah rumput, daun-daun dan pucuk pokok.

Pembiakan

Lembu membiak dengan cara melahirkan anak dan menjaga anaknya sehingga dewasa. lembu bunting selama 8 hingga 9 bulan. biasanya lembu akan beranak 3 ekor dalam tempoh 2 tahun

Tabiat

Lembu biasa akan tidur pada waktu tengah hari antara jam 1100 hingga 1230.

ULASAN
Pada masa sekarang penyakit lembu gila yang disebabkan unsur protin telah di dapati dapat menjangkiti manusia yang memakan daging lembu yang tercemar telahpun dikenal pasti. Penularan penyakit lembu gila dikenal pasti berlaku melalui daging lembu berpenyakit yang dibuang telah dikitar semula dan diberi makan kepada lembu lain. Penyakit lembu gila telah menyebabkan beribu-ribu ekor lembu dimusnahkan begitu sahaja

No comments:

Post a Comment